00:18 Bezegli deräniñ syry | |
BEZEGLI DERÄNIÑ SYRY
Taryhy ýerler
Ol ýazgylar ilkinji gezek kiçi Bezegli deräniň diwar ýazgylarynda gabat gelýär. Diwar suratlary, alymlaryň pikirine görä, takmynan, 14 müň ýyl ozalrak döredilipdir. Şeýlelikde, şol gowak ýazgylaryndan 8 kilometr uzaklykda ýerleşýän Çendir jülgesiniň, Ak obasynyň, Gyzyl Ymam gonamçylygynyň gapdalynda, iki dagyň arasynda, beýik gumly dag depelerinde ýerleşen daş heýkelleriň ýaşy, takmynan, 10—11 müň ýyla golaýdyr. Şol ýadygärlikler birbada döremändir. Olar müňýyllyklaryň dowamynda ýasalypdyr. Şonuň üçin olaryň dörän wagty we daşky şekili asyrlar boýunça üýtgäp durupdyr. llki başda gowaklarda çekilen ýazgylar soňky taryhy ösüşde türkmenleriň halylarynda ýüze çykyp başlapdyr. Biziň döwrümizde-de olar halyçylyk sungatynda yzygiderli ulnaylýar. Olar ilki gowak ýazgylary görnüşlerinde döräpdir. Bu şertli suratlary uzak wagtlap saklamak üçin olary uly daşlaryň ýüzüne çekipdirler. Heýkeller öz göwrümleri, boýy we ýüzündäki şekilleri boýunça jübüt ýasalypdyr daş heýkellerdäki idiografiki çyzgyly ýazgylar ilkinji adamlaryň çokunan «Bolhasyllygyň enesi Äşäniň» ady bolmaly. Şol şertli idiografiki şekil Altyndepäniň külalçylygynda-da ulanylypdyr. Şeýle-de ol doga-tumarlarda, terrekotlarda ýazylypdyr. Olaryň biziň eýýamymyzdan öňki 3-nji müňýyllyga degişlidigini alymlar anykladylar. Şeýle-de idiografiki şertli şekil türkmen halylarynyň göllerine öwrülipdir. Gündogar medeniýetinde şol şertli idiografiki ýazgy arhitektura bezegi hökmünde buthanalarda ulanylypdyr. Bezegli derede gabat gelýän «haça» meňzeş daş heykeller hristian medeniýetinde uly dini simwoliki orun tapan haça, şeýle-de türkmen halylaryndaky nagyşlara öwrülipdir. Şol daşa çekilen «+» ýazgysy biziň eýýamymyzdan öňki 3-nji müňýyllykda Anew medeniýetinde gabat gelýän bürünç haç möhürlerdir. Bezegli deredäki dörän diwar suratlary daş heýkellere geçip, dünýäniň in gadymy medeniýeti hökmünde, soňra Ýewropa döwletlerindäki hristian medeniýetine öwrülip, şol simwoliki belgiler «Haç» — toba ediň, diýen ýazgy hem-de şertli idiografiki çyzgy «Bolhasyllygyň enesi — Äşäniň ady» ýazylan çyzgy Germaniýada gabat gelýän jaýlaryň daşky arhitektura bezeglerine öwrülipdir. Bu idiografiki belgileriň biziň günlerimize çenli türkmen halylarynyň nagyşlarynda saklanyp galmagy daşdaky ýazgylaryň tötänleýin däldigini görkezýär. Bu ýadygärlikleriň taryhy ähmiyeti uludyr. Olaryň yerleşyän yerinde saklanyp galan gadymy idiografiki ýazuwyň Türkmenistanda bolandygynyň subutnamasydyr. Şeyie-de şol gadymy medeniyetiň dünyä halklarynyň medeniyetlerine-de uly täsir edendigini belläp geçmek gerek. Muhammet GELDIÝEW, etnograf. • ТАЙНА ДОЛИНЫ БЕЗЕГЛИ Одним из древних исторических памятников Туркменистана является долина Безегли, расположенная в ущелье Чендир в Махтумкулииском этрапе. Надписи на древних каменных статуях относятся к ранним историческим идиографическим письменностям. Одна из них гласит, что «Матерью достатка является Аше». Впервые настенные надписи были обнаружены в малой долине Безегли. По предположениям учёных этим надписям около 14 тысяч лет. Таким образом, возраст каменных статуй, расположенных в 8 километрах от ущелья Чендир, близ села Ак и кладбища Гызыл Имам, составляет 10-11 тысяч лет. Возникли эти памятники не сразу, а в течение тысячелетий, меняя свой внешний облик из века в век. В процессе исторического развития пещерные надписи переносились на туркменские ковры. И в наше время эти надписи применяются в ковровом искусстве. Появившись сперва на стенах пещер они переносились на камни для сохранности. Статуи по величине и росту создавались попарно, а идиографические надписи обозначали имя «Матери достатка —Аше», перед которой преклонялись первобытные люди. Эти идиографические символы можно обнаружить и в гончарных изделиях мастеров Алтындепе, и во многих амулетах. Учёные доказали, что они относятся к третьему тысячелетию до нашей эры. Идиографические символы со временем превратились в узоры туркменских ковров. Эти символы также применялись в качестве архитектурных украшений храмов и церквей. Похожие на «крест» каменные изваяния, находящиеся в долине Безегли, стали религиозной символикой у христиан. Крестообразные символы превратились также в узоры туркменских ковров. Символ «+», изображённый на камнях, встречается на кресто¬образных бронзовых печатях, найденных в Аннау и относящихся к третьему тысячелетию до нашей эры. Символы, впервые появившиеся в долине Безегли, постепенно превратились в христианский знак —«Крест», обозначающий раскаяние, а идиографическая надпись —-«Матерью достатка является Аше» встречается в архитектурных украшениях зданий Германии. Идиографические символы дошли до наших дней в узорах туркменских ковров. Велика историческая ценность этих памятников. Бесспорно, что родиной возникновения этих надписей является Туркменистан. Хотелось бы также отметить огромное влияние этой древней цивилизации на многие мировые культуры. Мухаммет Гельдыев, этнограф. | |
|
Teswirleriň ählisi: 2 | |||
| |||